7 winnaars van de corona-lockdown

Amazon1000 PR 2020 Associate wearing PPE 1

ubelski: mei 2020

Een beetje wrang is het wel. Maar het is nu eenmaal zo. De corona-lockdown levert veel pijnlijk verlies op voor de horeca en de catering. De harde werkelijkheid is dat er ook winnaars zijn. 7 geluksvogels op een rijtje.

1. Plus 220%: Maaltijdbezorging
Thuisbezorging van warm eten kreeg vleugels. De hoeveelheid bezorgde avondmaaltijden lag in de laatste twee weken van april liefst 220 procent hoger dan in 2019 in dezelfde periode. Normaliter is 1 op de 40 avondmaaltijden aan huis bezorgd ofwel 2,7 procent. In de tweede helft van april was het percentage 8 procent; 1 op de 12 maaltijden. Aldus de Out-of-Home Shopper Monitor van More2Market en Foodclicks.

Overigens: na een aanvankelijke stijging, daalde het aantal afgehaalde gerechten weer naar een doorsnee-niveau. Hier kun je lezen dat het specialisten als Domino’s ook voor de wind gaat. Ook bezorgers van versboxen, zoals marktleider HelloFresh, lijkt de coronacrisis geen windeieren te leggen.

2. Plus 32%: Online websuper
Veel consumenten bestelden tijdens de corona-lockdown voor het eerst bij een websuper: dit geldt voor ruim 18 procent van de ondervraagde consumenten. 17 procent van de consumenten gaf te kennen meer geld dan voorheen te besteden aan online boodschappen. Dit blijkt uit gegevens van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte. Per saldo liggen de bestedingen bij online supermarkten 32 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. De vers-aankopen zouden sinds najaar 2019 met zelfs 60 procent zijn gestegen. Picnic en Albert Heijn scoren het hoogst op het gebied van klanttevredenheid.

3. Plus 13%: Supermarkten
De fysieke supermarkten doen goede zaken. Dat mag geen verwondering wekken; het is een bekend gegeven in tijden van crisis dat de omzetten stijgen. Marketingplatform SEMrush bespeurde in maart voor AH.nl al een bezoekerstoename van 15 procent. Het meest recente cijfer van Nielsen [de week van 4 mei] laat zien dat de supermarktomzet 12,6 procent hoger ligt dan in dezelfde week vorig jaar. Het onderzoeksbureau paste inmiddels zijn prognose voor heel 2020 aan: in plaats van 2,7 procent groei, taxeert Nielsen nu voor heel 2020 een groei van 5,7 procent.

Corona Rabobankjp

4. Plus 10%: Online speciaalzaken
Speciaalzaken zoals bakkerijen en slagerij zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Gespecialiseerde online foodwinkels lijken in elk geval te profiteren van de corona-crisis. Online slagerij The Butchery, in 2018 geopend door een worstmakerij en gericht op de verkoop van kwaliteitsvlees, meldt in een persbericht dat de omzet in april is verzesvoudigd. The Butchery dankt dit naar eigen zeggen aan twee dingen: mensen willen hun diepvries vol hebben met voorraad en het was regelmatig uitstekend barbecueweer. Uit cijfers van het Voedingscentrum blijkt dat één op de tien Nederlanders vaker naar de fysieke bakker, slager of groenteboer gaat dan voor de lockdown.

5. Plus 118%: Amazon.nl
“Ze hadden het niet beter kunnen plannen,” stelt branchedeskundige Nils van Dam van Scopernia. Uitgerekend in de corona-maand maart beleefde Amazon zijn officiële Nederlandse introductie. Voorheen bediende Amazon onze markt vanuit Duitsland; naar verluidt leverde dit reeds 300 miljoen euro op aan omzet uit Nederland. Het foodaanbod van Amazon.nl bestaat nu nog overwegend uit grootverpakkingen van snacks, snoep en dranken.

Marketingplatform SEMrush rapporteerde een toename van 118 procent van het aantal unieke bezoekers; hun aantal groeide in maart van bijna een half miljoen naar ruim een miljoen. Ter vergelijking: Bol.com had in maart 85 miljoen bezoekers.

Scopernia spreekt van een onherroepelijke “Amazonation” van ons land als de webwinkel een compleet foodassortiment gaat voeren. Het scenario volgens dit bureau: de helft van alle supermarkten in ons land zal door toedoen van Amazon failliet gaan. Hier vind je Scopernia’s analyse.

6. Plus 300%? Drive-throughs en dark kitchens
Zijn het er drie keer zoveel als het er waren? Het precieze groeipercentage is onbekend. Duidelijk is dat vele tientallen, wellicht ettelijke honderden, foodbedrijven een geïmproviseerde drive-through openden de afgelopen weken. Vraag is natuurlijk hoeveel hiervan op termijn leiden tot een permanente voorziening.

Van der Valk, aardappelboeren, tuinbouwers, pannenkoekrestaurants, ijssalons, frietverkopers, sterrenrestaurants en foodtrucks; je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt geëxperimenteerd met autoservice. Op beperkte schaal openden daarnaast enkele nieuwe dark kitchens; horecakeukens in containers, helemaal gericht op maaltijdbezorging.

7. Plus 40%: Thuis bakken
Thuis zitten duimen draaien; daar gaat de aardigheid snel af. Dus zette menig Nederlander zijn huis opnieuw in de verf. Daarnaast sloeg een deel van de consumenten aan het bakken van brood, koekjes, taart en andere patisserie. De Volkskrant omschreef deze groep als “quarantainebakkers”. Het dagblad meldt ook dat een meelverkoper zijn omzet in de eerste corona-weken met 40 procent zag toenemen, terwijl Albert Heijns verkoop van broodmixen verdubbelde. Het TV-programma Heel Holland Bakt gaf het hobbybakken de laatste jaren al een flinke impuls.

Foto: Amazon Press

mailreactie

  • Scroll naar top