“Vega en halal verlagen drempel”

Halal vegan amsterdam shutterstock_1538995682

ubelski: januari 2020

2019 was het doorbraakjaar van vegetarische en veganistische producten. Vrijwel alle grote restaurantmerken voegden vleesloze gerechten toe aan hun assortiment.

opinie | door Ubel Zuiderveld *)

uzSoms was hiervoor druk nodig van de publieke opinie. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Greggs in Engeland. Pas nadat een volkspetitie startte, introduceerde het bakeryconcept een vega-variant van zijn worstenbroodje.

Optimaal toegankelijk | Het royaal aanbieden van producten voor alle doelgroepen, heeft eigenlijk direct te maken met optimale toegankelijkheid. Ja, restaurants die geen vega verkopen, werpen feitelijk een drempel op voor een deel van hun gasten.

Een bericht op Radio 1 zette mij aan tot deze gedachte. Het radiobericht ging over een museum in Noord-Holland. Dat was bij een ingrijpende verbouwing optimaal toegankelijk gemaakt voor mindervaliden. Alle mindervaliden; dus mensen met een lichamelijke, visuele of andere handicap.

Optimaal toegankelijk | Vooraf taxeerde het museum, dat de aanpassingen zeker 15 procent extra bezoekers over de verwijderde drempel zouden brengen. De stoutste verwachtingen werden overtroffen. De bezoekersgroei was niet 15, maar liefst 40 procent. De reden: de mindervaliden brachten niet alleen zichzelf, maar ook hun familie en vrienden mee.

Er zijn in Nederland en België ruim 3 miljoen mensen beperkt door een aandoening. Elke restauranteigenaar zou zich moeten afvragen: is mijn bedrijf, inclusief het toilet, optimaal toegankelijk voor elke gast?

Voer ik in mijn bedrijf, zoals dat officieel heet, een inclusief beleid?

Overdrachtelijke toegankelijkheid | Toegankelijkheid kun je ook in overdrachtelijke zin benaderen. Het aantal veganisten neemt onstuimig toe. In Nederland: van 70 duizend naar 110 duizend in twee jaar tijd. Deze groei zal versneld doorzetten. Veganisten zijn mensen die helemaal geen dierlijke producten consumeren, dus ook geen dierlijke vetten. Zij vormen samen met vegetariërs en deeltijdvegetariërs eveneens een doelgroep van ettelijke miljoenen.

Van vega naar halal | Om deze doelgroep te binden, moet je niet alleen dierloze gerechten verkopen, maar ze natuurlijk ook bereiden zonder dierlijke vetten en andere bestanddelen. Ben jij in staat in de keuken bakpotten te reserveren voor veganisten?

Zo ja, dan brengt dit onmiddellijk heel veel extra doelgroepen binnen het bereik. Naast de veganist zelf, zijn dit vegetariërs, halal-consumenten, bewuste flexitariërs en mensen met een allergie voor dierlijke producten.

En natuurlijk nemen ze allen vrienden, bekenden, collega’s en familieleden mee die wel gewoon een rundvleesburger of salami-pizza bestellen in jouw restaurant. De combi vega en halal zorgt ervoor dat veel meer gasten zich zeer welkom voelen, enkele politiek incorrecte kniesoren uitgezonderd.

*) Ubel Zuiderveld is hoofdredacteur en uitgever van ubelski.nl. Sinds 1991 volgt hij voor vakmedia en vakorganisaties als foodservicewatcher de ontwikkelingen in buitenshuismarkten op de voet. | Reageren? info@uzmedia.nl

Foto: Shutterstock

  • Scroll naar top