Foodstep: markt bijna driekwart gedaald

Groothandel sligro rotterdam 2007

ubelski: mei 2020

De omzet van de horeca en de rest van de foodservice lag in ons land de afgelopen weken ruim 70 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van Foodstep; het bureau rapporteert dat de toelevering naar horeca en catering 74 procent minder is dan in 2019.

Foodsteps Foodservice Periodemonitor laat duidelijke verschillen zien tussen de segmenten in de branche. Zo daalden de leveringen aan horeca en leisure liefst 84 procent vergeleken met vorig jaar. Bij restaurants in bedrijven, onderwijs en zorg lag het percentage op min 65 procent. Het segment “foodservice onderweg”, zoals bakery’s bij tankstations, kocht 42 procent minder in.

Foodstep periode

Honderden miljoenen | De totale foodservice in ons land vertegenwoordigt een gemiddelde wekelijkse omzetwaarde van circa 430 miljoen euro. Indien de cijfers van Foodstep op de omzet worden betrokken, resteert een gemiddelde weekomzet van ruim 100 miljoen euro, ofwel circa 320 miljoen euro minder dan vorig jaar in dezelfde weken.

Hierbij moet wel worden aangetekend dat er geen gemiddelde weken bestaan; het seizoen en het weer hebben immers grote invloed op de horeca-omzetten.

Marktleider | De cijfers van Foodstep komen overeen met gegevens van Sligro. De marktleider onder de foodservice-groothandels meldde al in de eerste week van de horeca-lockdown dat de bezorgomzet met 70 tot 75 was gedaald.

Lees hier [pdf] de samenvatting van bureau Foodstep.

Foto: UZ Media

mailreactie

  • Scroll naar top