Gemiddelde McOmzet groeit enorm

Nederland, McDonald's Hoorn, 21-03-2017.
Mediabriefing maart 2017, iav CEO McDonald's Nederland Manu Steijaert.
Foto: Olivier Middendorp

ubelski: januari 2020

De gemiddelde omzet van restaurants van McDonald’s in Nederland groeit spectaculair. De afgelopen tien jaar nam de gemiddelde vestigingsomzet toe met liefst 44 procent naar € 3.628.000- (2018).

Het afgelopen jaar steeg de omzet verder. Bureau Foodservice Watcher taxeert de omzet voor 2019 op gemiddeld € 3.764.000. Ook de tien jaar daarvoor, de periode 1999-2009, nam de gemiddelde omzet toe met 40 procent. In 1999 boekte het merk per QSR in Nederland een omzet van € 1.803.000.

Kijken we naar de groei van het aantal vestigingen, dan zien we een ander beeld. In de periode 1999-2009 nam het aantal outlets toe met 21 procent, tegen 12 procent de afgelopen tien jaar.

Focus bestaande restaurants | Dat de getalsmatige groei vertraagde, is bewust beleid. Nadat de resultaten van McDonald’s anderhalf decennium geleden ondermaats waren, besloot het management meer te focussen op de bestaande restaurants.

Langer open | Dit resulteerde onder meer in langere openingstijden, de introductie van nieuwe producten, uitbreiding van het aantal McCafé’s en de focus op andere eetmomenten, zoals bijvoorbeeld ontbijt. De laatste twee jaar rolde het Amerikaanse concern verder bezorgdienst McDelivery uit in circa 30 steden.

Getalsmatige groei |Jarenlang groeide het aantal Mc’s in Nederland hierdoor slechts beperkt. Tussen 2009 en 2019 groeide het aantal zaken met ruim drie gemiddeld per jaar. McDonald’s wil de komende periode minimaal vijf nieuwe restaurants jaarlijks openen. Momenteel zijn er 250 vestigingen.

Foto: McDonald’s Nederland

  • Scroll naar top