Multi-merk exploitanten rukken op

Fosters950

ubelski: januari 2020

Grote, internationaal opererende multi-franchisers krijgen meer greep op de QSR-markten Nederland en België. Als de schijn niet bedriegt, zullen met name deze concerns in de komende jaren de uitrol van restaurantmerken versnellen.

Het meest in het oog springt de overname van 260 Starbucks-koffiezaken door de Mexicaanse franchisegroep Alsea. Alsea nam Starbucks in België en Nederland maar ook in Frankrijk en Luxemburg onder zijn hoede. Alsea exploiteert in andere landen daarnaast nog bijna 1300 Starbucks-vestigingen.

Alsea: 1830 QSR’s | Alsea heeft internationaal verder onder meer 1830 outlets van Domino’s en Burger King in zijn portfolio. Ook heeft het Mexicaanse bedrijf honderden casual restaurants in beheer van merken als TGI Fridays, Chili’s, Wagamama, Cheesecake Factory alsmede de Spaanse casualconcepten Foster’s Hollywood en Vips.

Groeiversnellers | Naast Alsea, ontwikkelen ook partijen als HMSHost, SSP en Lagardère zich tot krachtige groeiversnellers van foodservicemerken. Met name in Nederland rollen deze partijen, groot geworden met foodservice op luchthavens en stations, formules uit van hun eigen merken en merken waarvoor zij optreden als franchisenemer. Ze zorgen ook voor groeiversnelling van QSR-merken die ambities hebben om vanuit hun eigen land internationaal verder te groeien.

Lagardère: YO! | Een mooi recent voorbeeld is sushiconcept YO! met ruim 100 vestigingen in Engeland. Het Franse concern Lagardère introduceerde onlangs YO! in Nederland. Anderhalve week geleden streek YO! neer op de stations van Den Haag en Rotterdam. Lagardère nam begin dit jaar snackbarformule Smullers over van de Nederlandse Spoorwegen en trad hiermee toe tot de Nederlandse markt.

Foto: Shutterstock

  • Scroll naar top